اخبار

از تکنولوژیهای به روز تا مهندسی ارزش در تونل فاضلابرو غرب تهران

شرکت فاضلاب تهران، یکی از پیشروهای کمبی سگمنت دردنیا
از تکنولوژیهای به روز تا مهندسی ارزش در تونل فاضلابرو غرب تهران
با اتمام پروژه تونل غرب تهران و با توجه به ویژگیهای خاص ومنحصر به فرد این پروژه بزرگ ، در استفاده از تکنولوژیهای به روز دنیا تا مهندسی ارزش در طراحی و مدیریت اجرای تونل فاضلابروغرب تهران و با استفاده از توان و تخصص مهندسین کشور ،بهانه ای شد تاگفتگویی داشته باشیم با مهندس ثامنی معاون مهندسی و توسعه شرکت که مشروح آن را در متن ذیل می خوانید.

لطفا این پروژه را به صورت کلی معرفی می کنید؟

مطابق با طرح جامع، اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب تهران،  در 5  فاز طراحی وبرنامه ریزی شده است. عمده فازهای 1و2و3 طرح ، در سال های گذشته اجرا شده و در بخش های شمالی و شرقی در حال بهر ه برداری می باشد. فاز 4و 5 آن عمدتا در مناطق غربی شهر تهران ، شامل بخشی از مناطق21،22 ،18 ، 2،5،9،10،11،  در قالب توافقنامه جمهوری اسلامی ایران و بانک توسعه اسلامی، برنامه ریزی و مقرر شد بخش اجرای تونل و تصفیه خانه، با تامین اعتبار از سوی بانک توسعه اسلامی ، به مبلغ 173 میلیون یورو عملیاتی شود و بخش اجرای شبکه ها،  توسط شرکت فاضلاب تهران ،تامین هزینه شود و درهمین راستا مناقصات بین المللی برای احداث تصفیه خانه فاضلاب غربی برگزار و پس از شناسایی محدوده فیروز بهرام ، به مساحت 60 هکتار، کار ارزیابی ، طراحی و ساخت تصفیه خانه آغازشد و از طرفی،  با  عملیات طراحی وکارشناسی قرار شد اجرای خط انتقال اصلی غرب تهران ،به صورت تونلی برای اولین بار در سطح صنعت فاضلاب کشور،  به روش حفاری و سگمنت گذاری انجام شودو با توجه به اینکه  تجربه اول وبرای ما ناشناخته بود،  همکاران ما در مجموعه معاونت مهندسی با کوشش فراوان و همگام با مشاور پروژه ، طراحی مقدماتی را انجام  و مناقصه برگزار و پیمانکاراجرایی انتخاب شد .

ازشرایط خاص این پروژه و مشکلات اجرایی آن بفرمایید؟

این پروژه از تقاطع بزرگراه سعیدی و  خیابان سی متری جی  شروع و در مسیر بزرگراه سعیدی ، بزرگراه زرند و بلوار بهاران و بلوار معلم ، خیابان مهتدی و در ادامه پس از عبور از رودخانه کن و بزرگراه آزادگان درموازات اتوبان تهران- ساوه عبور و به محدوده روستای فیروز بهرام که محل احداث تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران است،  متصل میشود . از شرایط خاص این پروژه،  وجود تاسیسات بی شمار شهری در مسیر کار بود که باعث شد ما کار حفاری را به صورت تمام مکانیزه انجام دهیم . درمسیر اجرای این پروژه ، ما در محدوده بزرگراه آیت اله سعیدی ،تونل جمع آوری آب های سجاد را داشتیم وهمچنین خط 9 مترو تهران ،که در مرحله مطالعات هست . عبوراز راه آهن تهران - تبریز با سربار بسیارکم در عمق حدود 25 متری و همچینین عبور از زیر رودخانه کن با سربار کمتر از 2 متر را داشتیم و برای عبور ازاین مسیر، چند ماه رودخانه کن را،  بدون هیچ مشکل خاص و آسیب جانی  منحرف کردیم .

از سوی دیگر ، برای تامین سطح ورودی تصفیه خانه بایستی اختلاف  ارتفاع طوری طراحی می شد که نیازی به ایستگاه پمپاژ نباشد و درعین حال باید درحاشیه و کنار و در برخی موارد پایین تر از سطح تقاطع ها عبور می کردیم . بدین صورت که باید طرح را طوری راهبری میکردیم که کمترین برخورد با تاسیسات را داشته باشیم و درعین حال بتوانیم فرآیند هیدرولیکی ورودی تصفیه خانه را با کمترین میزان پمپاژ  و شرایط ایده آل داشته باشیم ، بدلیل اینکه یکی از نقاط منفی در هیدرولیک سیالات  بویژه برای فاضلاب خام، پمپاژ است که هزینه ها را به خاطر نیاز به تاسیسات بسیار گسترده و پیچیده ، چندین برابر می کند.

نکته دیگر در خصوص خاص بودن شرایط این پروژه،  بحث خوردگی ناشی از تجمع گازهای متصاعد از فاضلاب است که در این خصوص تحقیقات زیادی انجام و  در قالب مهندسی ارزش، پوشش بسیار با کیفیتی  برپایه محصو ل پلی اتیلن های دنسیتی (high density) انتخاب شد و اطراف سگمنت ها با واشر، به گونه ای آب بند و گاز بند شد که احتمال ورود گاز به پشت تونل به حداقل برسدکه باظرافت خیلی خاصی انجام شده و این افتخار نصیب ماشد که یکی از پیشروهای استفاده از سگمنت های "کمبی سگمنت" در دنیا باشیم و الان مشابه  این کار در کشورهای کانادا و قطر درحال انجام است.

موضوع دیگر، اینکه تونل هایی که به صورت TBM هست  معمولا مشکلات فنی براشون ایجاد میشه ولی در خصوص این پروژه ؛ به دلیل استفاده از نیروهای با تجربه و کارشناسان بسیار خوب ایرانی این اتفاق نیافتاد. همچنین تونل غرب در طول این مدت دچار انحراف نشد، در حالیکه در صنعت تونل سازی به خاطر بحث های اپراتوری ممکنه تونل دچار انحراف شود .

در اجرای این پروژه بسیاری از کارها برای اولین باردر صنعت آبفای کشور انجام شده است در این خصوص هم توضیحاتی می دهید؟

بله درسته در اجرای این پروژه،  15 شفت عمیق احداث شد که هم بعنوان دسترسی خواهد بود و هم بعنوان فاضلاب گیر وشفت ها طوری طراحی شده اند که بتوان در کنار این تونل یک تونل موازی دیگر با قطر 2 متر  در عمق 25 متری هم ، برای اهداف پدافندی اجرا شود که برای اولین بار صنعت آب و فاضلاب کشور اتفاق افتاده است .

همچنین ،پیش بینی سیستم کنترل بو و دبی سنجی بصورت آنلاین برای کنترل حجم ورودیها برای اولین بار انجام شده است .

بسیاری از کارهای این پروژه با استفاده از مهندسی ارزش  انجام شده است در این خصوص هم توضیحاتی بیشتری می دهید؟

تونل غرب علی رغم اینکه اولین کار TBM کشور بود، جزو موفق ترین کارها بوده است و ما در اجرای آن ، به دلیل  اینکه کشورمان در تحریم بود بسیاری از قطعات را با استفاده از مهندسی ارزش در طراحی و مدیریت پروژه  وبهره گیری از  کار متخصصین داخلی اجرایی کردیم ، بدین صورت که برای تولید سگمنت با یک کارخانه همکاری داشتیم که بهترین نوع کیفیت بتن ممکن  را موفق شدیم برای دستگاه TBM تولید وتامین کنیم  .

در اجرای این تونل که به روش کمبی سگمنت بود از تعداد   45 هزار و 66 عدد  سگمنت استفاده شده است و در همین راستا ، شرکت  فاضلاب تهران یکی از پیشروهای استفاده از کمپی سگمنت در دنیا است .

طول دستگاه حفارمون 130 متر، از نوع EPB بود که باسیستم کنترل فشار زمین کار می کرد و  با مته سینگل که روش ساده تر و باسرعت کمتری است که موفق شد این کار سخت را انجام دهد.

و الان خوشبختانه این تجربه در مجموعه آب و فاضلاب کشور به وجود آمده و با توجه به تجارب قبلی درخصوص  تونل های اصطلاحا( اتریشی، شامل حفاری و لاینینگ با قالب لغزنده) ، شرکت فاضلاب تهران  در زمینه تونل سازی حرف های زیادی برای گفتن در سطح دنیا دارد .

سخن پایانی

این تونل به طول 12 کیلومتر است که 10.5 کیلومتر آن به صورت تونل TBM و 1200 متر آن به صورت باکس کالورت اجرا شده و بیش از 17 مترمکعب بر ثانیه ظرفیت و گنجایش دارد ، که در اواخر دیماه تکمیل شد و امیدوار هستیم در آینده شفت های این تونل را هم تکمیل و امکان انتقال فاضلاب را به تصیفه خانه  فاضلاب غرب تهران فراهم کنیم .

از طریق این تونل ، قریب به 1700 کیلومتر خطوط و شبکه جمع آوری  به تصفیه خانه غرب تهران متصل میشود  و 235 هزار انشعاب  خانگی و جمعیتی معادل 3 میلیون و 150 هزار نفر، ازمزایای آن بهره مند خواهندشد .

بی شک تصفیه خانه های فاضلاب مهمترین و موثرترین پازل های مجموعه های حفاظت و نگهداری محیط زیست هستند واز سوی دیگر  در قالب پساب قابل بهره برداری ، به بحث مدیریت منابع آب درسطح شهرتهران کمک شایانی خواهند کرد.

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ۰۸:۴۸

اظهار نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید